5 گام شروع کسب و کار با سرمایه کم

راهنمای گام به گام شروع کسب و کار با سرمایه کم
راهنمای گام به گام شروع کسب و کار با سرمایه کم به شما کمک خواهد کرد تا از همین امروز کسب و کارتان را شروع کنید و کسب درآمد کنید. پس حتما بخوانید و با پاسخ به سوالات مطرح شده در هر گام آن را اجرا کنید.

سلام دوست من! امیدوارم حالت عالی باشه. موضوعی که امروز می‌خواهیم با هم صحبت کنیم شروع کسب و کار با سرمایه کم است. در این مطلب قصد دارم راهنمای گام به گام برای شروع کسب و کار با سرمایه کم را با هم بررسی کنیم.

کامنت‌ها و ایمیل‌های زیادی را دریافت می‌کنم که:

  • چطور کسب و کارمون رو شروع کنیم؟
  • من سرمایه ندارم، چطور می‌توانم کسب و کار خود را شروع کنم؟

در این مطلب قرار است به سوالاتی از این دست پس بدهیم و راهنمای گام به گام برای شروع کسب و کار خودمان ارائه دهیم. پس با من همراه باش که این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

شروع کسب و کار با سرمایه کم امکان پذیره!

بله دوست من! شروع کسب و کار با سرمایه کم امکان پذیر است. شاید ایده‌ای برای یک کسب و کار داشته باشید ولی پول و سرمایه اولیه برای شروع آن نداشته باشید. این جاست که باید بگویم جای نگرانی نیست!

اگر ایده عالی و موفقیت آمیز را برای شروع یک کسب و کار دارید، می‌توانید به راحتی کار خودتان را بدون داشتن سرمایه شروع کنید. برای شروع یک کسب و کار باید از خودتان 5 سوال مهم را بپرسید تا بتوانید کسب و کاری موفق را شروع کنید.

5 سوال مهم که قبل از شروع کسب و کار

5 سوال مهم که باید در شروع کسب و کار از خودت بپرسی!

1) آیا کسب و کار توی ذهن شما، با زندگی شما تناسب داره؟!

خیلی باید حواسمون باشه که ما زندگی نمی‌کنیم تا کار کنیم. بلکه کار می‌کنیم تا زندگی کنیم!

آقای دارن هاردی توی کتاب «بهترین سال زندگی تو» میگه که باید اهدافت رو بسنجی! نباید بزاری که به خاطر یک هدف، هدف‌هایی که قبلا بدست آوردی و یا چیزهایی که توی زندگی واست خیلی ارزش دارند رو از دست بدی!

پس بخاطر یک هدف، ارزش‌های والای زندگیت رو قربانی نکن!

البته این به این معنی نیست که برای رسیدن به هدفمون تلاش نکنیم!!!

2) آیا این ایده تا به حال به فکر کسی نرسیده است؟

خیلی از مواقع فکر می‌کنیم ایده‌ای که به ذهن ما رسیده است فقط مخصوص خود ماست و تا به حال کسی اون رو توی ذهنش هم نداشته چه برسه به این که بخواد ایده رو اجرایی بکنه!

اما باید بدونید که این طور نیست دوست من! توی اکثر مواقع ایده‌ای که به ذهن شما می‌رسه به ذهن آدم‌های دیگه هم اومده است. حتی شاید اجرا هم شده باشد! اما جای نگرانی نیست مهم داشتن ایده نیست و حتی نباید نگران کپی شدن آن باشید. مهم آن است که ایده را اجرایی کنید و کاری کنید که رقبا نتوانند با شما رقابت کنند چون قطعا بعد از مدتی رقیب‌های زیادی خواهید داشت.

تنها راهکار این است که هرچه سریعتر نسخه اولیه قابل قبول یا MVP خودتان را ارائه دهید و تمرکز خودتان را روی بازاریابی و ارائه ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد معطوف کنید تا بتوانید به راحتی با رقبای خود رقابت کنید و آنها به آسانی نتوانند با شما رقابت کنند.

3) آیا کسب و کار شما، محدودیت زمانی دارد؟!

این موضوع بسیار مهم است که سود دهی ایده‌ای که در ذهن شماست همیشگی باشد تا بتوانید از آن همیشه درآمد داشته باشید. سعی کنید کسب و کاری را شروع کنید که قابل رشد باشد و محدودیت زمانی ندارد. مگر این که شروع کسب و کار فعلی فرصتی باشد که بتوانید سودی از آن بدست بیاورید و نسبت به شروع کسب و کار اصلی خودتان اقدام کنید تا درآمد خیلی بهتری داشته باشید.

4) آیا بعد از شروع کسب و کار، از انجام آن کار لذت خواهید برد؟

درست است که پول محرک مهمی برای شروع کسب و کار است اما این همه ماجرا نیست. اگر قرار باشد که برای اجرایی کردن ایده‌های خودتان هر روز ساعت‌های زیادی وقت صرف کنید، آیا از کاری که انتخاب کردید لذت خواهید برد؟ هر کاری چالش داره اما شما باید با علاقه و پشتکار خودتان پیش بروید و همیشه مصمم و جدی مسیر موفقیت خودتان را پیش بروید!

5) چقدر صبر دارید؟! صبر در شروع کسب و کار

ما وقتی یک فرد موفق را می‌بینیم حال حاضر و موفقیت‌های او را می‌بینیم و از گذشته وی و سختی‌ها و چالش‌هایی که داشته خبر نداریم. این باعث شده فکر کنیم موفقیت ساده است و به سادگی به دست می‌آید، اما این طور نیست!

موفقیت راهی دشوار و پر از چالش است که رسیدن به آن تلاش بسیار نیاز دارد!

اگر تحقیق کنید تمامی افراد موفق ایرانی و خارجی که امروز مشهور هستند بارها شکست خوردند و سالهای زیادی طول کشیده است تا به ثروت و موفقیت برسند. پس باید صبور و مبارز باشید و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید و همواره خودتان را سرحال نگهدارید!

راهنمای گام به گام شروع کسب و کار با سرمایه کم

در این مطلب قرار است راهنمای گام به گام شروع کسب و کار با سرمایه کم را در اختیار شما بگذارم.

گام اول: بازار هدفت را بشناس!

زمانی که شما ایده‌ای را برای شروع کسب و کار جدید در نظر دارید باید این ایده را بسنجید. یعنی باید ببینید که این ایده پتانسیل لازم را برای موفقیت دارد یا خیر. کسب و کاری موفق است که بتواند نیاز یا مشکلی را از مخاطب خودش حل کند. برای انجام این گام از شروع کسب و کار به سوالات زیر پاسخ بدهید.

گام دوم: برنامه ریزی درستی داشته باشید!

شما برای شروع کسب و کار و اینکه ایده خودتان را به واقعیت تبدیل کنید نیاز به برنامه ریزی و یک نقشه راه دارید. به این نقشه راه که همانند قطب نما شما را در مسیر موفقیت کسب و کارتان هدایت خواهد کرد مدل کسب و کار گفته می‌شود.

برای هر کسب و کاری چه در شروع کار باشد و چه در طول مسیر موفقیت خود مدل کسب و کار لازم و ضروری است. شما با استفاده از مدل کسب و کار یک صفحه‌ای که به آن بوم مدل کسب و کار گفته می‌شود به آنچه که می‌خواهید در کسب و کارتان برسید دست پیدا خواهید کرد. این طرح یک صفحه‌ای می‌تواند تصویری شفاف از چگونگی دست یابی به آنچه که می‌خواهید را به شما خواهد داد.

طرح کسب و کار یک صفحه‌ای شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برنامه ریزی دقیق و شفاف داشته باشید که در مدیریت کسب و کار به آن استراتژی گفته می‌شود. برنامه ریزی برای رسیدن به جایگاه مد نظر شما (برندینگ) و همچنین برنامه ریزی برای تولید محتواهایی که برای شما فروش ایجاد کنند (استراتژی تولید محتوا) و نیز برنامه ریزی برای بازاریابی و جذب مشتری (استراتژی بازاریابی).

در این گام به سوالات زیر باید پاسخی شفاف و دقیق بدهید:

گام سوم: چگونه بقا کسب و کارتان را حفظ می‌کنید؟

در گام قبل استراتژی‌های خود را تدوین کردیم و در واقع ریشه‌های درخت بازاریابی خودمان را کاشتیم. اکنون نوبت به بررسی امکان پذیر بودن کسب و کارمان است که در واقع به ما کمک می‌کند تا بتوانیم برنامه ریزی‌های مالی را در کسب و کارمان انجام دهیم.

گفتیم کسب و کاری موفق خواهد بود که نیاز یا مشکلی را برطرف کند. در واقع شما باید حداقل یک ارزش پیشنهادی به مخاطب خودتان ارائه کنید تا حاضر باشد محصول شما را خریداری کند. در این گام از شروع کسب و کار باید مدیریت مالی مربوط به تولید و ارسال این ارزش پیشنهادی را به دست مخاطب خودتان بررسی کنید و به سوالات زیر پاسخی شفاش و دقیق بدهید:

گام چهارم: پایه و هسته اصلی کسب و کارتان را بسازید؟

تبریک می‌گویم شما اکنون طرح کسب و کار یک صفحه‌ای خودتان را ترسیم کردید و دیگر یک قطب نما و نقشه راه برای رسیدن به موفقیت دارید. اکنون وارد مرحله جدیدی از شروع کسب و کار خودمان می‌شویم. ساخت هسته اصلی کسب و کارمان که بدنه یا تنه درخت بازاریابی است.

هسته اصلی کسب و کارهای نوین را وب سایت تشکیل می‌دهد. متاسفانه اکثر سایت‌های طراحی شده در ایران صرفا یک کاتالوگ آنلاین هستند که قطعا به تنهایی فروشی ایجاد نمی‌کنند. داشتن وب سایت برای هر کسب و کار ضروری است و پایه و اساس کسب و کار شما را تشکیل می‌دهد.

وب سایت فروش حرفه‌ای سایتی است که طبق اصول بازاریابی درونگرا تولید شده باشد و مجهز به سیستم بازاریابی خودکار باشد. چنین وب سایتی با تحلیل رفتار بازدیدکنندگان به صورت خودکار همانند یک کارمند فروش فوق‌ستاره 24 ساعته اقدام به بازاریابی و ترغیب بازدیدکنندگان به خرید می‌کند و شما کافیست فقط روی تولید محتوا و برنامه ریزی بازاریابی خودتان متمرکز شوید.

گام پنجم: کانال‌های ارتباطی خودتان را گسترش دهید!

خوب تا اینجا از شروع کسب و کار خودمان ریشه‌های درخت بازاریابی خودمان را کاشتیم رشد دادیم و سپس تنه یا بدنه درخت بازاریابی یا همان وب سایت خودمان را نیز ایجاد کردیم. اکنون شما یک ماشین پولسازی اینترنتی دارید!

بله درست است وب سایت شما همان ماشین پولسازی اینترنتی شماست که بدون حضور شما 24 ساعته برای شما می‌فروشد. کافیست برنامه ریزی و استراتژی درستی برای آن تعریف شده باشد. کاملا خودکار فرایند بازاریابی و فروش را به بهترین شکل و کاملا حرفه‌ای انجام خواهد داد و بهترین فروشنده شما خواهد بود.

اکنون در این گام از شروع کسب و کار باید کانال‌های ارتباطی خودمان را گسترش دهیم و در هر جایی که می‌توانیم بازاریابی کنیم و به دیگران بگوییم که چه کمکی می‌توانیم به آنها بکنیم؟ حتی در یک مهمانی یا یک رویداد حضوری کاملا هوشمندانه می‌توانید ضمن معرفی خودتان در یک جمله کوتاه بگویید که چه کمکی می‌توانید به دیگران انجام دهید.

اقدام به تولید محتواهای جذاب کنید تا دیگران با دیدن این محتواها در سطح اینترنت ضمن آشنایی با کسب و کار شما متوجه شوند که شما چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید و اگر بتوانید آنها را کنجکاو کنید که به سایت شما سر بزنند و بدانند که قضیه چیست بازی را بردید چون وب سایت شما همانند یک بازاریاب و فروشنده حرفه‌ای 24 ساعته آماده پذیرایی گرم از آنهاست و درصد بالایی از این بازدیدکنندگان از شما خرید خواهند کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب یک راهنمای گام به گام برای شروع کسب و کار ارائه کردیم. گفتیم در 5 گام می‌توانید کسب و کار خودتان را شروع کنید:

  1. بازار هدفت را بشناس!​
  2. برنامه ریزی درستی داشته باشید!​
  3. چگونه بقا کسب و کارتان را حفظ می‌کنید؟​
  4. پایه و هسته اصلی کسب و کارتان را بسازید؟​
  5. کانال‌های ارتباطی خودتان را گسترش دهید!​

و هر کدام از گام‌ها را هم توضیح دادیم و سوالات و اقدام‌هایی که باید در هر گام انجام شود را هم توضیح دادیم. اگر سوالی داشتید می‌توانید در پایین همین صفحه در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا با هم بررسی کنیم. اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را برای دوستان خودتان نیز ارسال کنید تا آنها نیز از این مطلب استفاده کنند.

به این مطلب امتیاز دهید یاقوت بگیرید

Rating 4.67 from 3 votes

دیدگاهتان را بنویسید